Τετάρτη 8 Ιουλίου 2015

Διαδρομές στον Όλυμπο

Πριόνια - Καταφύγιο "Σπήλιος Αγαπητός"

Υψομ. Διαφορά: 1000 μ.
Διαδρομή μέτριας δυσκολίας
Μήκος: 4,5 Km

Η  διαδρομή από τα Πριόνια (1100 μ.) μέχρι το καταφύγιο «Σπήλιος Αγαπητός» (2100 μ.) είναι τοπιο πολυσύχναστο ορειβατικό μονοπάτι του Ολύμπου, τμήμα του Ε4, και αποτελεί τη φυσική συνέχεια της διαδρομής Λιτόχωρο - Πριόνια. Τα Πριόνια είναι το τελευταίο σημείο στο οποίο μπορούμε να οδηγηθούμε με το αυτοκίνητο (απέχει 18 χιλιόμετρα από το Λιτόχωρο) και εκεί υπάρχει διαμορφωμένος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων. Εκεί, επίσης, έχει τις πηγές του ο ποταμός Ενιπέας. Όλο το χρόνο λειτουργεί στα Πριόνια αναψυκτήριο και εστιατόριο. Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής γίνεται μέσα στο δάσος. Το μονοπάτι είναι πολύ καλά διατηρημένο. Τα πυκνά πεύκα σε συνδυασμό με τις οξυές και τα έλατα δίνουν στο τοπίο μια ξεχωριστή γοητεία. Το καταφύγιο «Σπήλιος Αγαπητός» βρίσκεται πάνω σε ένα φυσικό μπαλκόνι, περιτριγυρισμένο από εντυπωσιακά αιωνόβια ρόμπολα.

Καταφύγιο "Σπήλιος Αγαπητός" - Λούκι - Μύτικας

Υψομ. Διαφορά: 818 μ.
Διαδρομή δύσκολη - σε σημεία επικίνδυνη
Μήκος: 2,9 Km
Πρόκειται αρχικά για το ίδιο μονοπάτι με την επόμενη διαδρομή (Καταφύγιο "Σπήλιος Αγαπητός" - Σκάλα - Μύτικας) μέχρι τα 2480 μέτρα, όπου συναντάμε τη διασταύρωση για τα Ζωνάρια. Ακολουθούμε το μονοπάτι στα δεξιά μας, το οποίο στην αρχή ανηφορίζει απότομα ενώ στη συνέχεια ακολουθεί τις πτυχώσεις των «Ζωναριών» για αρκετή ώρα, ως το σημείο όπου αρχίζει το χαρακτηριστικό «Λούκι» που καταλήγει στο Μύτικα. Μέσα στο «Λούκι» υπάρχουν χαρακτηριστικά κόκκινα βέλη, πάνω στα βράχια, που δείχνουν την πορεία.
Η διαδρομή αυτή είναι ιδιαίτερα δύσκολη - και μέσα στο Λούκι επικίνδυνη λόγω κατολισθήσεων - και χρειάζεται πολλή προσοχή από τους ορειβάτες.

Εναλλακτικές διαδρομές
Καταφύγιο "Σπήλιος Αγαπητός" - Σκάλα - Μύτικας
Υψομ. Διαφορά: 818 μ.
Διαδρομή μέτριας δυσκολίας
Μήκος: 3 Km
Η διαδρομή γίνεται πιο δύσκολη από τη Σκάλα στο Μύτικα. Από το καταφύγιο Α΄-«Σπ. Αγαπητός» (2100 μ) το μονοπάτι ανηφορίζει αρκετά και σε 20΄ περίπου ακολουθεί τη ράχη «Χονδρό Μεσοράχη» μέχρι που συναντάει στα 2480 μ. τη διασταύρωση για τα «Ζωνάρια» δεξιά. Λίγα μέτρα πιο πάνω και αριστερά συναντάει το μονοπάτι προς Σταυραϊτιές και Άγιο Αντώνιο. Ακολουθώντας το κυρίως μονοπάτι που είναι το Ε4, σε γυμνό αλπικό τοπίο και με αρκετή κλίση, μετά από μία ώρα περίπου, καταλήγουμε στην κορυφή «Σκάλα» (2866 μ.) Από εκεί συνεχίζουμε, ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια στα βράχια, στη διαδρομή της «Κακόσκαλας»όπως χαρακτηριστικά λέγεται λόγω των φυσικών «σκαλοπατιών», που οδηγούν στο Μύτικα. Επισημαίνεται ότι το κομμάτι αυτό της διαδρομής είναι αρκετά δύσκολο.

Καταφύγιο "Σπήλιος Αγαπητός" - Οροπέδιο των Μουσών
Διάρκεια: 1 ½ ώρες
Υψομ. Διαφορά: 550 μ.
Διαδρομή δύσκολη
Μήκος: 3,8 Km
Ανηφορίζοντας από το Καταφύγιο «Σπήλιος Αγαπητός» προς τις κορυφές, στα πρώτα λεπτά της πορείας, συναντούμε διακλάδωση προς τα δεξιά, προς «Οροπέδιο των Μουσών» (2650 μ.) όπου βρίσκονται τα καταφύγια «Γιόσος Αποστολίδης» και «Χρήστος Κάκκαλος».
Το μονοπάτι ονομάζεται και «κοφτό» γιατί συντομεύει το συνολικό χρόνο ανάβασης στο Οροπέδιο των Μουσών. Είναι αρκετά ανηφορικό και σε μερικά σημεία που κρατάει χιόνι θέλει προσοχή. Περνάει χαμηλότερα από το αντίστοιχο μονοπάτι των Ζωναριών.

Οροπέδιο των Μουσών - Κορυφές
ΔΙΑΔΡΟΜΗ Α΄ΔΙΑΔΡΟΜΗ Β΄
Διάρκεια: 1 ώραΔιάρκεια: ½ ώρα
Υψομ. Διαφορά: 268 μ.Υψομ. Διαφορά: 153 μ.
Διαδρομή δύσκολη-επικίνδυνηΔιαδρομή εύκολη
Μήκος: 1,5 KmΜήκος: 1 Km
ΔΙΑΔΡΟΜΗ Α΄
ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΜΟΥΣΩΝ (Κατ. « Γιόσος Αποστολίδης» & «Χρήστος Κάκκαλος») - ΛΟΥΚΙ - ΜΥΤΙΚΑΣ
Από το Οροπέδιο των Μουσών και συγκεκριμένα από τα καταφύγια «Γιόσος Αποστολίδης»(2700 μ. ) και «Χρήστος Κάκκαλος» (2650 μ.) συνεχίζουμε την πορεία μας προς τις ψηλές κορυφές. Το μονοπάτι ξεκινάει από τα δύο καταφύγια.
Αφού αφήσουμε στα δεξιά μας τις «Πόρτες», συνεχίζουμε την πορεία μας περνώντας κάτω ακριβώς από το «Στεφάνι» και φθάνουμε στο διάσελο ανάμεσα στις δύο κορυφές. Στο σημείο αυτό, αριστερά και μπροστά μας έχουμε το «Μύτικα» και δεξιά μας το «Στεφάνι».Ακολουθούμε τα κόκκινα βέλη πάνω στο βράχο που μας οδηγούν μέσα από το «Λούκι»προς το «Μύτικα» σε 30 με 40 λεπτά περίπου. Η διαδρομή είναι δύσκολη μέσα στο «Λούκι» και συχνά επικίνδυνη λόγω κατολισθήσεων.
ΔΙΑΔΡΟΜΗ Β΄
ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΜΟΥΣΩΝ (Κατ. « Γιόσος Αποστολίδης» & «Χρήστος Κάκκαλος») - ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ - ΤΟΥΜΠΑ
Πολύ εύκολες είναι οι διαδρομές από τον «Γιόσος Αποστολίδης» προς τις κορυφές «Προφήτης Ηλίας» (2803 μ. ) και «Τούμπα» (2801 μ.). Απαιτούνται μόνο 10΄με 15΄ για να απολαύσουμε τη μοναδική θέα προς τον κάμπο της Πιερίας και τα «Καζάνια» αντίστοιχα. Αξίζει να προσκυνήσουμε και το ψηλότερο ξωκκλήσι των Βαλκανίων, τον Προφήτη Ηλία, που βρίσκεται στην ομώνυμη κορυφή και πρωτοχτίστηκε από τον Άγιο Διονύσιο τον 16ο αιώνα.